tisdag 17 april 2012

Tantjävel

Jag har flyttat granne med en surkärring, jag gillar verkligen inte sur kärringar. Det är så svårt att va trevlig mot dessa damer.

Jag och pappa skulle hoppa in i bilen för någon dag sedan, då kom grannen lilla sura damen. Hon säger hej, och jag svarar med ett hej. Då kläcker hon ur sig. "I det här huset så hälsar man" Jag svarade försiktigt "Jag sa hej". Vad ger henne rätten att ta förgivet att jag inte hälsade, det är juh hon som är en gammal surkärring och döv!!!

Några andra exempel på surkärringar kommer här nedan!

Jag står och jobbar på salongen med en tant, jag är trevlig och servar med kaffe. Då kläcker denna damen ur sig! "Jag måste bara säga det, men urs så ful arm du har" (min tatuering) Ja vad svarar man till det? Jag är juh inte på jobbet som privatperson och måste tänka på att inte mista kunder och bla bla bla.
Jag var bara tyst och sa inget, kokandes inombords. Självklart förstår jag om hon tycker det är frukansvärt fult, men jag har väl inte bett henne om en åsikt!

En kille som sitter i kassan på konsum har hål i ögonbrynet, han är en väldigt trevlig kille och tanterna borde älska honom! Men samma här, när jag står bakom tanten i kön så måste hon juh bara säga det undertiden som killen hjälper henne med hur kortapparaten fungerar! "Jag måste juh bara säga det att det du har i ögonbrynet är riktigt fult". NEJ tantjävel du måste inte säga det, han har bara varit trevlig mot dig och du borde va desamma tillbaka!!!

Man hör så ofta äldre prata om att dagens ungdomar inte har fått lära sig hur man beter sig! Att dom nog klev upp när det kom en tant på bussen osv.
Först å främst, förr så ansågs man vara tant vid 40? Idag skulle väl vilken 60-70 åring som helst bli sur om jag kallade dom tant och tog för givet att dom inte skulle orka stå upp en bussresa!
(självklart är jag uppfostrad nog att kliva upp om den kommer en gammal dam)
Men jag tror iaf ingen ungdom idag skulle gå fram till en tant och säga, "Jag måste bara säga det att den där baskern du har på huvudet ser förjävlig ut"

Nästa gång en tant är otrevlig kanske jag ska ta fram tanten i mig och va otrevlig tillbaka!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar